Programok
-
2021 április22 csütörtök19:30 Koncertterem
Carl Philipp Emanuel Bach 5.
19:30 Online koncertpremierOnline koncertpremierOnline koncertpremier Carl Philipp Emanuel Bach billentyűs versenyműveiből „Meglepetés meglepetést követett, amikor – immáron úgy 25 éve – először olvastam át Carl Philipp Emanuel Bach éppen megszerzett, odáig számomra ismeretlen csembalóversenyeit. A dilemmára, mit is vegyünk fel belőlük, a válasz csak egy lehetett: mindegyiket. Hamarosan követte ezt a megállapodás az akkor már neves svéd BIS lemezcéggel mind az 52 concerto felvételére. A 20 CD-s sorozat C. P. E. Bach jubileumi évére, 2014-re lett kész. Mellette megkezdtem a szerző szóló billentyűs darabjainak is a felvételét, ami szintén közel áll befejezéséhez és teljes formájában 42 CD-t fog tartalmazni. A kritikák máris a hangfelvétel történetének egyik legjelentősebb vállalkozásaként értelmezik a kettős sorozatot. Munkánk jelentősége abban is áll, hogy C. P. E. Bach életművéből ez idáig rengeteg kompozíció szinte hozzáférhetetlen volt és emiatt soha, vagy ritkán hangzott csak el. Most itt, a BMC remek koncerttermében reményeink szerint megszólaltathatjuk a CD-n már rögzített 52 billentyűs versenyművet, a világon először koncertsorozatként. Utunk során a versenyművek mellett egyéb műfajokkal: a szerző szimfóniáival, kamarazenéjével és szóló-billentyűs szonátáival színesítjük a koncertműsorokat. De ki is volt Carl Philipp Emanuel Bach? 1714-ben Weimarban született, Johann Sebastian Bach második fiúgyermekeként. Jogi tanulmányai után került Nagy Frigyes porosz király szolgálatába. Itt eltöltött közel 30 esztendeje után élete utolsó 20 évében, 1788-ban bekövetkezett haláláig, Hamburg templomainak főzeneigazgatójaként működött. Életében az egyik legjelentősebb zeneszerzőként tisztelték, zenéjét (főként billentyűs műveit) életében és azután is olyanok csodálták, mint Haydn és Beethoven. A 19. században apjának, Johann Sebastian Bach zenéjének újrafelfedezése szorította háttérbe a fiú munkásságát, valamint az is, hogy ekkor már a bécsi klasszicizmus értékelése szinte kiszorította a zenetörténeti szemléletből a vele majdnem egyidős „észak-német klasszicizmust” annak sok kiváló képviselőjével. Ez a zenei nyelv, amelynek kiformálásában C. P. E. Bachnak jelentős része volt, a személyes érzések jelentőségét erősen és legfőképpen másképp hangsúlyozza, mint a barokk, de a bécsi klasszikától is eltérően. Ez az út egyenesen vezet a zenei romantikához. A billentyűs versenymű, amely először J. S. Bach életművében jelenik meg, a berlini iskola egyik központi műfajává vált. C. P. E. Bach egész hosszú életét végigkíséri, hisz ő maga, ünnepelt billentyűs virtuózként, rendszeresen játszotta saját versenyműveit koncertjein. Így ezekben zenei nyelvének, zeneszerzői egyéniségének minden változása, „életrajza”, tetten érhető és szóló-billentyűs kompozíciói mellett éppen a versenyművek tekinthetők életműve gerincének. Gazdagságuk, dinamizmusuk, drámai elemeik és finomságaik végtelen változatossága erős hangon szólítják meg úgy a hallgatót, mint a játékost. Járjon velünk most ebben a műfajban és fedezzen fel általuk egy csodás, színes világot.” Spányi Miklós, 2018Részletek -
2021 április23 péntek19:00 Koncertterem
STREAM | Óbudai Danubia Zenekar: Mesterműhely Major Tamással és Fenyő Lászlóval
19:00Az Óbudai Danubia Zenekar életének fontos részévé vált, hogy a koncertektől függetlenül (de azok érdekében) a hangszercsoportok zenészei szakmailag fejlődhessenek. Ezt a célt szolgálja a félévente megrendezett Mesterműhely koncert is – ez alkalommal Major Tamás (hegedű) és Fenyő László (cselló) irányításával.Részletek -
2021 április24 szombat17:00 Koncertterem
ELMARAD | Budapesti Vonósok: Klasszikusok tükrében 3.
17:00A glissonic az egyik legújabb hangszer, 2016-ban kezdte el fejleszteni a szaxofonos Váczi Dániel és Terebessy Tóbiás. Az újdonság lényege abban áll, hogy a hangszer testén lyukak helyett egy hosszanti rés található, amely egy húrszerűen kifeszített mágneses pánt segítségével bárhol le lehet zárni. Ezáltal játékmódjában a vonós hangszerekhez hasonlít, míg megszólaltatásában megmarad az eredeti fúvós jelleg. A hangszer alig öt éves, ám máris van zeneszerző, aki művészi lehetőségek sorát fedezte fel benne. A klasszikus hangszerek felől nézve a glissonic vajon egy kivételes hegedű, vagy inkább egy speciális klarinét? S ha már viszonyítások: egy napjainkban írt zongoraverseny vállalhatja-e az összehasonlítást Mozart hasonló műfajú darabjával?Részletek -
2021 április29 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
UNESCO Nemzetközi Jazznap | Gyémánt Bálint Trió
20:00 Online koncertpremierOnline koncertpremierOnline koncertpremier az Opus Jazz Club Facebook oldalán, a UNESCO Nemzetközi Jazznap alkalmából. Hazánk egyik legismertebb jazzgitárosa, Gyémánt Bálint fiatal zenésztársakkal újította meg trióját. A csapat közös munkájának fő vezérelvei a szabadság, a kísérletezés és az új lehetőségek keresése, amelyek mindig is a jazz alapkoncepciójához tartoztak. „A trió a személyes alkotóműhelyem, ahol számomra kivételes, inspiráló művészbarátaimmal tudok együtt dolgozni. Bár a saját kompozícióimat szólaltatjuk meg, partnereim mindig komoly szerepet játszanak a végleges hangzás kialakításában. Minden formációt sajátomnak érzek, amiben játszom, de a trió tükrözi leginkább a saját zenei nyelvemet. A határok feszegetése és az új zenei irányok keresése mindig is fontosak voltak számomra, ezért is szerettem volna ezt a friss koncepciót, egy új ritmusszekcióval közösen létrehozni” – meséli Gyémánt Bálint, aki Bartók Vincével és Szabó Dániel Ferenccel dolgozik együtt megújult triójában. A fiatal muzsikusok generációjuk kiemelkedő tagjai, akik nemcsak a jazz tradicionális nyelvét beszélik folyékonyan, hanem a legmodernebb irányzatok is komoly hatással vannak hangszeres játékukra. A trió hangzásának különlegességét az adja, hogy az akusztikus dob mellett elektromos hangszínek is megszólalnak. Így bár a zenekari felállás maradt a klasszikus jazz trió, a technikai berendezéseknek és az effekteknek köszönhetően a hangzásvilág sokkal modernebb lett, ami a zenészek kreativitásának is nagyobb teret enged. Gyémánt Bálint True Listener című szerzői lemezén a fiatal izraeli zongoristát, Shai Maestro-t látta vendégül. Az album a BMC Records gondozásában jelent meg, és a világ minden tájáról kiváló kritikákat kapott. Ezen az estén a hallgatók az előző album kompozícióinak újragondolásába és a legújabb, még nem rögzített dalokba kaphatnak betekintést.Részletek -
2021 április30 péntek19:30 Koncertterem
UMZE Kamaraegyüttes: Szóban, hangban
19:30Énekelt és beszélt szó, két fél-szcenírozott zenés színpadi műben négy női sors. Láng István 1988-89-ben, Bächer Iván Oszkár című színművére komponálta TV-operáját, amely most kerül először koncerttermi közönség elé. Tihanyi László, aki egyben az est karmestere és az UMZE felkérésére folytatja zenés-színházi műveinek sorát, így ír készülő új művéről: Elvira, aki fiatal apácaként olthatatlan szerelemre lobbanva engedett Don Juan csábításának, majd megszülte az ekkor fogant gyermeket, élete utolsó, magányos napjait tölti a kolostorban, ahová elmenekült a megszégyenülés elől. Szerelméhez egykor írt verseit olvasgatja, lassan elhomályosuló elmével írja elvesztett gyermeke és önnön tragikus sorsán merengő naplóját. E két életszakasz keveredik a műben, ahol a fiatal, szerelmes apácát énekesnő, a kiüresedett életből távozni készülő, idős apácát prózai színésznő személyesíti meg. A lírai szerelmet és az önsanyargató tépelődést Fellegi Melinda mély empátiával formálta librettóvá.Részletek -
2021 május02 vasárnap18:00 Koncertterem
Előre nem látható következmények – a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar koncertje
18:00A boglyas-bozontos növényi gyökér, sokezer gyököcske kisebb-nagyobb előre nem látható elágazásával, mégis összességében belátható formában (a Deleuze-féle rizóma) általános metafóra: a társadalomra, a gondolkodásmódra és a zenére is alkalmazható. A koncert programját e kívánatos véletlennel, váratlansággal való játék koncepciója fűzi össze, hogy a tapasztalt és leendő kortárszene-rajongók számára egyaránt hordozzon „előre nem látható következményeket.” Ligeti közismerten pókhálószerű hangszöveteinek egyik legeredetibb formáját mutatja a Ramifications, amely nemcsak elágazásokat jelent, hanem következményeket is. Eötvös Péter klarinét-kettősversenyének két szólistája párhuzamokkal és egymásba öltött frázisokkal rajzol a vonósok „színén” lebegő, a fizika törvényeivel dacolva mozgó akrobatikus íveket, energikus és humoros zenei színházat teremtve. A műsorban két ősbemutató is helyet kapott. Tornyai Péter vonószenekari műve aktívan játszik a térrel. Ajtony Csaba ensemble-re és szóló énekhangra írott, Dragomán György novelláját felhasználó darabjából kiderül, hogy egy szauna ajtaján innen és túl mi mindent tudhatunk meg életünk társáról. A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekart a Bécsi Zeneakadémia volt hallgatói alapították 2007-ben. A zenekar a koncerteket összművészeti alkotásként fogja fel, és mai zeneszerzőkkel való együttműködése mellett gondozza a 20. századi közép-európai zenei tradíció egészét, valamint a historikus repertoár mai zenére vonatkozó részét. Ciklusba rendezett és egyedi koncertjeivel a MIKAMO Bécs, Pozsony, Budapest és a széles értelemben vett Közép-Európa meghatározó koncerttermeiben lép fel. A koncert a Sonus Alapítvány a Mai Zene és a Korszerű Előadóművészet Támogatására rendezésében, a Nemzeti Együttműködési Alap és az Osztrák Kulturfórum támogatásával valósul meg.Részletek -
2021 május07 péntek19:00 Koncertterem
ELMARAD | Budapesti Vonósok: Múlt és jelen 2.
19:00Tíz éve, 2011 június 30-án hunyt el Petrovics Emil, zeneszerző, a haza művészeti élet egyik meghatározó személyisége. A Budapesti Vonósok egy megindító vonószenekari darabbal idézik meg alakját, majd Érdi Tamás szólójával Chopin népszerű, f-moll zongoraversenye szólal meg. Kevesen tudják, hogy Petrovics mennyire kedvelte Chopin muzsikáját, a lengyel zsenit szívesen emlegette a legnagyobbak – Michelangelo, Bach és Bartók – között.Részletek -
2021 május14 péntek17:00 Koncertterem
ELMARAD | Budapesti Vonósok: Klasszikusok tükrében 2.
17:00„A barokk zene, illetve a barokknál is régebbi korok zenéjéhez vonzódom a leginkább és természetesen kortársaimhoz” – nyilatkozta nemrégiben Sáry Bánk. A közelmúltban befejezett, Az örök vers című kompozíciójában azonban mind időben, mind térben jóval távolabbra tekint: a darabbal egy 1300 éve alkotó kínai költőt idézett meg. De hogyan fogadták mindezt Kínában? A cseh Janáček vonószenekari darabja egy barokk műfajra hivatkozik, Sáry László 2017-ben befejezett műve pedig Arany János születésének 200. évfordulójára készült. A megidézett „tamburás öreg úr” néha felidéz régi dalokat, olykor maga is kitalál ezt-azt, eszébe ötlik egy-egy ének, a szöveg néha „cikornyás, dallama német”. Lehet, hogy Arany (vagy Sáry László) Bachra gondolt? De mitől édes a halálóra, és lehet-e sóvárogni utána? Megígérhetjük, hogy a Klasszikusok tükrében koncertsorozat új évadában sem maradnak kérdések a levegőben.Részletek -
2021 május15 szombat19:00 Koncertterem
LIVE STREAM | Óbudai Danubia Zenekar: Best of BMC – Haydn
19:00Részletek -
2021 május18 kedd19:30 Koncertterem
STREAM | UMZE Kamaraegyüttes: Képzeletbeli beszélgetések
19:30 Online közvetítésOnline közvetítésRészletek -
2021 május20 csütörtök19:30 Koncertterem
Bartók Tavasz | Kelemen Kvartett 2.1
19:30Közel három év szünet után, megújult formában lép színpadra a Kelemen Kvartett, bár Kelemen Barnabás és Kokas Katalin az elmúlt időszakban sem fordított hátat a műfajnak. Olyan nagyszerű muzsikusokkal alkottak alkalmi formációkat, mint a norvég Vilde Frang, a német Nicolas Altstaedt, a tajvani Mon Puo Lee vagy az orosz Dmitrij Szmirnov. A két frissen csatlakozott taggal, a görög hegedűművésszel, Jonian Ilias Kadeshával és az angol csellistával, Vashti Mimosa Hunterrel kiegészülve hosszú távú közös munkára vállalkoznak, ennek ékes bizonyságául két koncerten Bartók valamennyi vonósnégyesét megszólaltatják.„A hat kvartett Bartóknál az életmű esszenciája”, e műfaj szerepe nála ugyanaz, mint „Beethovennél vagy Haydnnál. Én pedig itt élek, abban a közegben, ahol ezek a művek születtek, és nekem valóban anyanyelvem Bartók zenéje” – nyilatkozta néhány éve Kelemen Barnabás.Részletek -
2021 május23 vasárnap19:30 Koncertterem
Bartók Tavasz | Kelemen Kvartett 2.2
19:30Közel három év szünet után, megújult formában lép színpadra a Kelemen Kvartett, bár Kelemen Barnabás és Kokas Katalin az elmúlt időszakban sem fordított hátat a műfajnak. Olyan nagyszerű muzsikusokkal alkottak alkalmi formációkat, mint a norvég Vilde Frang, a német Nicolas Altstaedt, a tajvani Mon Puo Lee vagy az orosz Dmitrij Szmirnov. A két frissen csatlakozott taggal, a görög hegedűművésszel, Jonian Ilias Kadeshával és az angol csellistával, Vashti Mimosa Hunterrel kiegészülve hosszú távú közös munkára vállalkoznak, ennek ékes bizonyságául két koncerten Bartók valamennyi vonósnégyesét megszólaltatják.„A hat kvartett Bartóknál az életmű esszenciája”, e műfaj szerepe nála ugyanaz, mint „Beethovennél vagy Haydnnál. Én pedig itt élek, abban a közegben, ahol ezek a művek születtek, és nekem valóban anyanyelvem Bartók zenéje” – nyilatkozta néhány éve Kelemen Barnabás.Részletek -
2021 május29 szombat19:00 Koncertterem
ELMARAD | Budapesti Vonósok: Múlt és jelen 3.
19:00Szerenádok, vonósok és rézfúvósok. Eötvös Péter Szerelemről és más démonokról című operájának tenoráriáját dolgozta át kürtverseny-tétellé; Fekete Gyula Harsonaversenyét (2004) hangszerének kivételes képességű virtuóza, Fejér András számára írta.Részletek -
Vissza
2021
-
- ápr
-
-
-
-
-
- máj
-
-
-
-
-
-
-
-