Hírek

Opus Jazz Club 3 × j(A)zz! – évzáró osztrák jazzfesztivál

3 × j(A)zz! – évzáró osztrák jazzfesztivál
December 14–16.
Opus Jazz Club

A szellemességéről és kreatív erejéről elhíresült osztrák jazzélet képviselőivel a BMC és a budapesti Osztrák Kulturális Fórum együttműködésének köszönhetően sok éve rendszeresen találkozhat az Opus Jazz Club közönsége. A j(A)zz! című sorozatot a hagyományhoz híven idén is háromnapos fesztivállal ünnepeljük december 14. és 16. között.

A Simsa Fünf könnyed, de nem sekélyes, laza, de sohasem erőtlen világa a klasszikus kamarazene, a filmzene és a népzene benyomásait szűri át a jazz közegén. A 2017 óta aktív együttes hangzását a szokatlan hangszerelés mellett az alapító-zenekarvezető, Sebastian Simsa hangszeres történetmesélésnek is beillő kompozíciós stílusa határozza meg. Debütáló albumuk, a The Time We Need elragadtatott kritikák mellett a Német Lemezkritikusok Díjára (Preis der deutschen Schallplattenkritik) is jelölést kapott. Második albumuk, a Perpetuum mobile – amelyet december 14-én mutatnak be az Opusban – a korábban már kijelölt utat folytatja: a dalokban gyerekkori élmények, utazások, találkozások és kis elektronikus bajkeverőkről szóló anekdoták elevenednek meg, ám a változatos hangzáskombinációk álcája alatt Simsa valós tapasztalatai szétválaszthatatlanul vegyülnek a tudat alatt kitalált emlékekkel.

Peter Rom, az Opus Jazz Club egyik legnagyobb becsben tartott, visszatérő művésze első szólóprojektjeként aposztrofálja a december 15-én színpadra lépő Wanting Machine-t. A szóló persze nem hagyományos módon értendő, hiszen a gitáros-zeneszerző – a bécsi JazzWerkStatt társalapítója és kreatív elméje – legkedvesebb zenészbarátait gyűjtötte maga köré, és mindenfajta előfeltevéseket levetkőzve kezdett nekik zenét írni. Az együttest hallgatva néha nem lehet eldönteni, melyik hangért melyik hangszer felelős. Különféle játéktechnikák és manipuláció segítségével a hangszerek különböző karaktereket öltenek, a hangzások összemosódnak, eltűnnek, majd megváltozott formában bukkannak fel újra. Peter Rom kompozíciói hol hirtelen, hol fokozatos halmazállapot-váltáson mennek keresztül: megolvadnak, feloldódnak, majd megfagynak.

Az egyik pillanatban még cool jazzt, a másikban már avantgárd fusiont játszik a FuzzNoir kvartett: a december 16-án hallható csapat a hangzások iránti különleges érzékére építi művészi világát. Ádáz és energikus zenéjüket minduntalan absztrakt motívumok gazdagítják, amelyek első hallásra Frank Zappa Hot Rats-korszakára vagy épp John McLaughlin Mahavishnu Orchestrájára emlékeztetnek, hogy aztán újabb és újabb komplex hangképek kövessék egymást. Edwin Pouncey, a Jazzwise kritikusa így jellemezte őket: „Ami kezdetben straight ahead jazz játéknak tűnhet, az egyre töredezettebbé válik, ahogy a zenészek egyre merészebben és magabiztosabban játszanak. Nagyszerű szólókat tesznek oda, és a csupasz zenei csontváz helyett egy életerőtől duzzadó zenekart láthatunk magunk előtt.”

Január 20-án sor kerül a BMC és Osztrák Kulturális Fórum együttműködésének megkoronázására is: a j(A)zz! sorozat századik koncertjén az Opus visszatérő vendégét, David Helbockot ezúttal Austrian Syndicate nevű együttese élén köszönthetjük a színpadon, amely tagsága és zenei megközelítése révén egyaránt az osztrák jazz emblematikus zenekarának számít.


Részletes program és jegyvásárlás

2023.12.14. csütörtök 20:00 Simsa Fünf

2023.12.15. péntek 20:00 Peter Rom's Wanting Machine

2023.12.16. szombat 20:00 FuzzNoir


j(A)zz! Logo