Hírek

Opus Jazz Club Európai jazz februárban az Opusban

Februárban nem kevesebb mint nyolc koncert alapján alkothatunk képet az Opus Jazz Clubban arról, hányféle zenei nyelven beszél napjainkban az európai (és amerikai) jazz.

Elsőként rögtön a berlini jazzszíntér nemzetközi sztárjait köszönthetjük a klubban: február 2-án Ronny Graupe német gitáros, Lucia Cadotsch svájci énekes és a brit zongorista, Kit Downes ['ʃelest] névre hallgató hármasa időtlen örökzöldeket öltöztet rafinált harmóniaköntösbe, sajátosan puritán előadásmóddal.

Minimalizmus után maximalizmus: a fáradhatatlanul újító dobos, Gyárfás Attila izgalmas produkcióinak sorában ezúttal a New York-i Gabriel Zucker billentyűs-énekessel közös, vibrálóan energikus duóját hallhatjuk február 7-én. Cities and Deserts című debütáló lemezüket az Avant Music News így jellemezte: „formabontó, avantgárd és nagy mesterségbeli tudásról árulkodó teljesítmény, amely egyúttal az érzelmeket is megmozgatja.”

Február 8-án érkezik az Opusba a feltörekvő dán, skót, portugál, holland és dél-koreai művészeket egyesítő, radikálisan lírai Teis Semey Quintet. Bár a majdhogynem táncolható dalok motorja a gitár, és a zenekar repertoárja Semey kompozícióiból áll, azokat valamennyi tag a saját kezébe veszi, így a zenei folyamat bármerre kanyarodhat – egyedül a varázslat garantált. 

A február 11-én hallható Blechbaragge a tuba hangját helyezi új kontextusba: Johannes Bär hangjai messze túllépnek a megszokott basszusok frekvenciáján. Játékával Alfred Vogel indulószerű dobolása és Andreas Broger néha flegmatikus, néha hiperaktív szaxofonja vagy éppen klarinétja lép párbeszédre. A három jóbarát nyers, virtuóz, humoros és szélsőséges zenéje semmibe veszi a műfaji és országhatárokat. Improvizációikból, amelyek az osztrák hagyományból és az amerikai jazzből egyaránt táplálkoznak, friss hegyi levegő árad.

Képzeletbeli, modern folklórt teremt a február 17-én fellépő Space Galvachers. A francia trió zenéjének ritmikus afrikai karaktere álomszerű transz-állapotba repíti hallgatóit – oda, ahol a nappal és az éjszaka közötti keskeny szakadékban bármi megtörténhet.

Másnap, február 18-án újabb két egyedi hangú francia zenekar mutatkozik be a Pégazz & l'Hélicon jazzkollektívából. A Quentin Ghomari trombitás vezette Ôtrium egy következetes úton haladó akusztikus zenekar, nyers és közvetlen hangzással, míg Julien Soro együttese, a Players tagjai a szabadságban rejlő játékosságot keresi.

A finn gitáros, Kalle Kalima a Kronthaler Trióval tér vissza a BMC-be február 24-én. Theresa Kronthaler mezzoszopránnal és Oliver Potratz nagybőgőssel közösen Händel, Purcell és Vivaldi áriái mellé a Soundgarden, a Smashing Pumpkins és a Police dalait állítják párba, magával ragadó, modern feldolgozásban.

A norvég Grammyre jelölt Gard Nilssen Acoustic Unity 2014-es indulása óta három hatalmas kritikai és közönségsikert aratott albumot rögzített, melyek közül az utolsó már a legnevesebb európai jazzkiadó, az ECM gondozásában jelent meg. A nemzetközi jazzszcéna legizgalmasabb zenekarai közé sorolt trióban a dobos-zenekarvezető Nilssenhez André Roligheten szaxofonos és a lenyűgözű ritmikájú nagybőgős, Petter Eldh kápráztatja el február 28-án az Opus közönségét.